-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چه آياتي اشاره به برهان حكمت دارد ؟ استدلال آنها را تقرير كنيد ؟
از جمله آياتي كه دلالت بر برهان حكمت دارد به صورت استفهام انكاري مي باشد كه مي فرمايد : افـحـسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لا ترجعون ( مومنون /115 ) مگر پنداشته ايد كه شما را بـيـهـوده آفـريده ايم و به سوي ما بازگردانده نمي شويد ؟اين آيه شريفه به روشني دلالت دارد بر ايـنـكـه اگر معاد و بازگشت به سوي خداوندمتعال نباشد , آفرينش انسان در اين جهان بيهوده خواهد بود , ولي خداي حكيم ,كار عبث و بيهود انجام نمي دهد , پس جهان ديگري براي بازگشت به سوي خودش برپاخواهد كرد . اين برهان يك قياس استثنائي است . بـا تـوجـه بـه اينكه آفرينش انسان به منزله هدف و غايت براي آفرينش جهان است , اگرزندگي انسان در اين جهان بيهوده و فاقد هدف باشد , آفرينن جهان هم بيهوده وباطل خواهد بود , و اين نـكـتـه را مـي توان از آياتي استفاده كرد كه وجود عالم آخرت را مقتضاي حكمت و حكيمانه بودن آفـريـنش جهان , دانسته است و از جمله در وصف خردمندان فرموده است : 000 و يتفكرون في خـلـق الـسـموات و الارض ربنا ما خلقت هذاباطلا سبحانك فقنا عذاب النار ( آل عمران / 191 ) عـاقلان و خردمندان گويند : پروردگارا اين جهان را باطل نيافريده اي , تو منزهي از اينكه باطل وبيهوده انجام دهي پس ما را از عذاب آتش نگهدار . پس از آيه استفاده مي شود كه تامل كيفيت آفرينش جهان , انسان را متوجه حكمت الهي مي سازد , يـعني خداي حكيم از اين آفرينش عظيم , هدف حكيمانه اي را در نظر داشته وآن را گزاف و پوچ نـيافريده است و اگر جهان ديگري نباشد كه هدف نهائي از آفرينش جهان محسوب شود , خلقت الهي پوچ و بي هدف خواهد بود .

محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.